Trip Ke Utara – Hari Kedua

Bersarapan sambil ditemani Frozen

Bersarapan sambil ditemani Frozen

Bangun pagi hari kedua ini seperti biasa jadualnya. Sekitar jam 7.30 pagi Adra dah mencelikkan mata. Rupanya Daddy dah pun bersiap mandi bagai. Terus sahaja Adra mandi untuk bersiap kerana ikut jadualnya kitaorang akan terus Daftar Keluar dan bersarapan sebelum menuju ke Penang pula. Gerai berhampiran menjadi pilihan kitaorang untuk bersarapan memadangkan pakej bersarapan tidak bersekali hadir dengan bayaran penginapan Teratai Putih Restaurant & Resort. Pasal tu Adra rasa bayaran yang dikenakan  tidak begitu berbaloi untuk sebenarnya untuk diinap. Hanya bersandarkan faktor lokasi berhampiran Padang Besar, maka tempat ini masih ada juga yang memilih untuk bermalam.

Sebaik sahaja selesai bersarapan, Daddy terus memandu menuju ke Penang pula. Adra dengar nama Penang pun dah cukup teruja. Pasti Daddy akan memilih tempat bermalam di 1926 Heritage Hotel. Adra pernah bermalam di situ beberapa tahun sudah. Lebih kurang jam 11.30 pagi, kitaorang pun dah mula menghampiri kawasan Butterworth untuk menaiki Feri ke  Penang. Entah laju ke tidak Daddy pandu pun Adra tak berapa nak perasan sangat. Laju la kot, sebabnya tak sampai 3 jam dari Padang Besar dah boleh sampai ke Penang..hihi.

Membelah lautan dengan tenang..eceh

Membelah lautan dengan tenang..eceh

Beratur nak menaiki Feri ini pun boleh tahan lama juga nak kena beratur. Maklumlah, musim cuti begini maka ramailah pengunjung mengambil peluang untuk menaiki. Walaupun bukan kali pertama menaikinya, Adra agak gementar juga sebenarnya. Entah-entah Tok pun sama juga gementar seperti Adra. Tapi gementar Adra tidak bertahan lama, ok bila Tokwan mengajak untuk keluar dan mengambil angin. Tenang aja melihatkan Feri membelah lautan untuk menyeberangi ke Penang.

Jenuh juga nak mencari parkir ke Restoran Kapitan ni

Jenuh juga nak mencari parkir ke Restoran Kapitan ni

Sejam kemudian, barulah kitaorang berjaya sampai ke Penang, dan destinasi yang tujui sudah tentulah tempat makan. Daddy membawa kitaorang ke Restoran Kapitan untuk menikmati makan tengahari. Langsung sahaja selesai pemakanan, terus sahaja kitaorang menuju ke hotel untuk Daftar Masuk. Mujur juga bilik telah tersedia walaupun agak awal juga sampai ke kaunter. Harus diakui, perjalanan sebegini agak meletihkan badan juga. Maka, waktu yang ada dipergunakan untuk tidur dan berehat sementara menantikan waktu petang untuk keluar semula.

Masa untuk bermain air..Yeay!

Masa untuk bermain air..Yeay!

Lebih kurang jam 4.00 petang setelah Daddy mengecas tenaganya dengan menidurkan diri, Daddy terus mengajak Adra untuk ke Kolam Renang untuk bermain air. Adra apa lagi, terus sahaja menyalin pakaian. Mujur juga tersedia pelampung dalam kereta, tiadalah kejadian lemas dan sebagainya. Sejam berlalu dan Daddy segera memberikan isyarat agar bersedia untuk naik dari Kolam dan bersiap untuk keluar semula ronda-ronda Penang. Maka, dengan agak berat hati harus Adra patuhi waima hati ini masih belum puas bermain air..hihi.

Pasembur yang membukit

Pasembur yang membukit

Lokasi yang dituju kemudiannya setelah bersiap adalah Persiaran Gurney, yang sememangnya agak terkenal dikalangan pengunjung untuk menikmati juadah. Cuma perjalanan untuk ke sana walaupun hanya berkilometerkan 5 sahaja, tapi mengambil masa lebih 45minit. Yang MPPP ini pun bijak pandai juga, menjadikan Persiaran Gurney ini sebagai Laluan Sehala. Dia punya sesak jangan cakaplah. Kalau tak punya Iman yang kuat, janganlah cuba-cuba nak lalu di kawasan tersebut. (Tapi mesti kena lalu juga kalau nak menghala ke arah Tanjung Bungah & Batu Feringghi).

Apabila dah sampai ke Medan Selera Persiaran Gurney ini, sudah tentulah Pasembur yang menjadi taruhan terbaik untuk dijamah. Daddy & Tokwan lah yang paling teruja sebenarnya. Adra dan Tok cuma memesan Nasi Lemak sebagai juadah menjelang Maghrib itu. Adra yang kepenatan sebenarnya, sebaik sahaja masuk ke dalam kereta untuk pulang semula ke hotel terus lena tak sedar apa. Penat dicampur kenyang makan merupakan kombinasi terbaik untuk melelapkan mata dengan segera. Tahu-tahu sahaja dah siang keesokkan harinya.

Ok, jom layan gambar 🙂

Kenderan dari Siam turut berkongsi sebahgian kecil "kek" ekonomi di Padang besar

Kenderan dari Siam turut berkongsi sebahgian kecil “kek” ekonomi di Padang besar

Bersarapan Roti Canai..habis sekeping roti Adra makan

Bersarapan Roti Canai..habis sekeping roti Adra makan

Muka cuak juga sebenarnya

Muka cuak juga sebenarnya

Posing bersama Tokwan

Posing bersama Tokwan

Tenang melihatkan lautan

Tenang melihatkan lautan

Tok pun cuak juga barangkali..hihi

Tok pun cuak juga barangkali..hihi

Tiada kapsyen yang dapat digambarkan

Terik

Seronok bermain air

Seronok bermain air walaupun agak panas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s